9Úno

Soutěžte podle pravidel

Internetové soutěžení se během pár stalo velmi vyhledávanou položkou na seznamu zálib velkého množství uživatelů, které tráví čas na sociálních sítích a nebo jen tak brouzdají internetem. Pořádání různých soutěží nabízí bezesporu řadu výhod. Ať už zisk potřebných kontaktů, fanoušků, případných konverzí nebo šíření povědomí o značce či produktu. Jejich pořadatelé však mnohdy nerespektují nastavená pravidla, snaží se je všemožně obejít, nebo je ve většině případů vůbec neznají. I zde však platí, že si není radno zahrávat.
V nejlepším případě vám nebude schválena placená reklama, v tom horším vám Facebook právem zruší stránku, v tom nejhorším odradíte věrné fanoušky, u kterých celý proces začíná i končí.


Mnohočetné výhody

Právě oni (fanoušci) dali vzniknout marketingových strategiím, které se soustředí primárně na vytváření různých druhů soutěží, a právě oni dali vzniknout takzvaným „herním mafiím“, které sdílením, komentováním a „lajkováním“ soutěžních příspěvků tráví hodiny denně. Soutěž je vždy primárně vytvářena pro fanouška, kterého chcete oslovit, vybídnout k interakci nebo mu chcete přestavit nový produkt. Mnohdy stačí málo a ze soutěže se stane virální příspěvek, ale i zde platí, že za pořádáním, kontrolou, vyhodnocením a ukončením soutěže stojí kus práce, který se vyplatí pouze v případě, že je ona soutěž skutečně úspěšná. A ono to tak většinou opravdu bývá.

FOTKA 2


Balancování na hraně

Pořádání soutěží na webu a především na sociální síti by se dalo považovat za neustálé balancování na hraně. Každý pořadatel soutěží se snaží získat co nejvíce oslovených fanoušků, kontaktů, emailů, komentářů nebo případných konverzí, ale často příliš nedbá na pravidla, záměrně je obchází, nebo je nejčastěji vůbec nezná. Největším hlídačem v tomto případě není předpokládaná sociální síť, ale sami fanoušci, kteří již o daných soutěžích z praxe něco vědí a často se tak stávají sami tím hlídacím psem, jehož vrtkavá přízeň se vám může v mnoha ohledech pěkně vymstít. Pro lepší uchopení pravidel jsme se zaměřili na sociální síť Facebook, kde probíhá podobné soutěžení v masivním měřítku a poslouží nám jako dobrý názorný příklad.

Kde můžete pořádat soutěž na sociální síti Facebook?

  • Na facebookové stránce pořadatele.
  • Na Timeline stránky pořadatele.

Kde nemůžete pořádat soutěž na sociální síti Facebook?

  • Na svém osobním profilu na Facebooku.
  • Na Timeline osobního profilu na Facebooku.
  • Na cizím profilu na Facebooku.

Co se mí při soutěži požadovat od fanouška na sociální síti Facebook?

  • Označení příspěvku lajkem.
  • Přidání komentáře pod příspěvkem.
  • Zaslání zprávy stránce.
  • Přidání příspěvku na stránku.
  • Přidání lajku stránce jako jeden z bodů přijetí do soutěže.
  • Návrh jména produktu nebo sloganu za možnost se účastnit.
  • Lajk jako hlasovací mechanismus.

Co se nesmí při soutěži požadovat od fanouška na sociální síti Facebook?

  • Sdílení stránky jako okamžitý vstup do soutěže.
  • Lajk odměněný okamžitým vstupem do soutěže.
  • Lajk několika jiným stránkám.
  • Označování se na fotografii s produkty nebo logem pořadatele.
  • Sdílení na Timeline přátel soutěžících.

Jak správně kontaktovat výherce soutěže?

  • Přidat příspěvek o vyhlášení na stránku, kde soutěž probíhala.
  • Přidat komentář do vlákna pod soutěžním příspěvkem.
  • Zaslat email na adresu výherce soutěže.
  • Vyhlaste výherce na blogu nebo jiném dalším kanále.

týdenní soutěžDenní

 

Herní mafie

Již řadu let se v soutěžních kuloárech objevuje otázka, zda existují takzvané Herní mafie? A světe div se, ano. Existuje hned několik facebookových skupin, jejichž členové si navzájem ochotně přidělují stovky „To se mi líbí“ a vyhrávají tak různé soutěže napříč sítí. Jak se proti tomu bránit? Dobrou radu, jak se vyhnout podobným trablům, má Honza Linhart, který je jedním ze zakladatelů českého soutěžení na webových stránkách a sociálních sítích. „Během doby, co pořádáme soutěže na Facebooku, jsme zjistili, že existují podobné skupiny, které si navzájem dávají lajky. Proto se při pořádání soutěží soustředíme na to, aby lajk nebyl brán jako hlasovací mechanismus a vítězové nebyli vybírání na základě největšího počtu hlasů. Pokud je tak nějaká soutěž nastavena, vyplatí se vyhlásit například nejúspěšnějších
10 soutěžících, ze kterých absolutní vítěze vybere odborná porota nebo může výběr probíhat pomocí slosování.

Potenciál soutěží na webových stránkách a sociálních sítích již není třeba jakkoliv zdůrazňovat. Situace na Facebooku se však neustále mění
a s ní i daná pravidla. Například problém sdílení dnes řada soutěžních stránek řeší tak, že inkriminované sdílení fanouškovi pouze nabídne jako možnost, kterou může soutěžící zvýšit svou šanci na výhru, nikoliv jako podmínka jeho účasti v soutěži. A funguje to dobře. Další možnost využití sdílení je například přes refferal link, který můžete vložit na viditelné místo vašich webových stránek a pokud se fanoušek dobrovolně rozhodně danou soutěž sdílet, získá například určitý počet bonusových bodů, pokusů nebo jinou drobnější výhodu. Na druhou stranu zase existují názory, že celá část, kterou jsem zmiňoval jako zakázanou, je skutečně zakázaná jen v případě, že se jedná o placenou – sponzorovanou soutěž pomocí nějaké kampaně. Názory na tuto skutečnost se však liší a nastavená pravidla tak není radno podceňovat
a v každém případě je lepší být neustále ve střehu.

Jan Verner

Share this Story

About admin

spravuji tento web

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

© Copyright 2014, All Rights Reserved